Człowiek jest w stanie uczyć się przez całe życie, dlatego też edukacja w wieku emerytalnym jest niezwykle ważna. Pozwala ona zadbać o umysł i szybkość reakcji, przynosi zadowolenie i umożliwia spotkania z rówieśnikami.
Naukowcy potwierdzają, że mózg jest aktywny całe życie, więc przeświadczenie, że w starszym wieku nie jesteśmy w stanie się uczyć, jest bardzo błędne! Proces tworzenia nowych neuronów zachodzi przez całe życie, na to możemy wpływać poprzez dostarczanie różnego rodzaju bodźców i stymulowanie pracy mózgu. Im więcej takich działań, tym więcej nowych neuronów. Z tego względu po ukończeniu 60. roku życia zaleca się grę w karty, szachy, rozwiązywanie krzyżówek i innych łamigłówek. Warto też uczyć się nowego języka!
Co negatywnie wpływa na pracę mózgu?
Pomimo że u każdego z nas zachodzą zmiany związane z wiekiem, to mózg pozostaje aktywny. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że jego stan może ulec pogorszeniu przez szereg negatywnych czynników takich jak:
- stres, który może powodować zmniejszenie objętości mózgu
- niezdrowa dieta- badania potwierdzają, że nadmierna ilość węglowodanów prostych w diecie pogarsza pamięć, obniża koncentrację, zwiększa ryzyko depresji. Podobne działanie wykazują tłuszcze nasycone.
- alkohol i papierosy- nadużywanie może prowadzić do nieodwracalnych zmian w mózgu
- brak aktywności intelektualnej- mózg, podobnie jak ciało, potrzebuje ćwiczeń, by móc się rozwijać.
Warto jest postarać się wyeliminować negatywne czynniki wpływające na nasz mózg i zadbać o nasze centrum dowodzenia.
Motywacja a edukacja
Motywacją nazywamy chęć podejmowania działania. Jest ona wewnętrznym stanem, który sprawia, że określona aktywność zostaje podjęta. Psychologowie wyróżniają dwa typy motywacji: wewnętrzna i zewnętrzna. Pierwsza z nich to dążenie do zaspokojenia swoich potrzeb, a druga wynika z informowania o możliwościach związanych z danymi aktywnościami.
Jakie elementy mogą składać się na pobudzenie motywacji do działania?
- sukces- potrzeba powodzenia w nauce,
- wola – poczucie posiadania wpływu na proces nauki.
- wartość- przekonanie, że nabywa się wiedzę przydatną.
- przyjemność- przekonanie, że nauka to przyjemność.
Te czynniki powinny się przeplatać ze sobą, aby nauka przynosiła oczekiwany efekt i radość. W końcu uczymy się przez całe życie!